Bundeling van lading op de binnenvaart

13 April 2018, 01:33 uur
Haven
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG slaan de handen ineen om op de route tussen Duisburg, Gorinchem en de Rotterdamse haven lading te bundelen. De samenwerking houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en visa versa.

Bundeling van lading en een vast vaarschema op een punt-punt verbinding reduceren de havenverblijftijd, verminderen congestie, bevorderen efficiency en verbeteren de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. Containerbinnenvaart is een milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport.