GroenLinks: Luchthaven brengt niet eens geld op

4 June 2024, 19:54 uur
Politiek
mainImage
ANP

Het Rotterdamse GroenLinks blijft dooremmeren over het bestaan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), die in de ogen van hun fractie een gruwel is. Ideaal beeld voor deze politieke partij (met onvoorwaardelijke steun van de Partij van de Dieren) is ontmanteling en de vrijgekomen ruimte benutten voor goedkope woningbouw. GroenLinks-raadslid Marvin Biljoen grijpt daarom elk nieuw en rondslingerend oud rapport aan in zijn poging om de Rotterdamse luchthaven om zeep te halen.

Dit keer las hij het in maart 2024 verschenen onderzoeksrapport Network Quality and Environment Framework over de netwerkkwaliteitsindicatoren die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gebruikt om het luchtvaartnetwerk in kaart te brengen. Het onderzoek gebruikt weliswaar Schiphol Airport als voorbeeld, ‘’maar de conclusies zijn relevant voor de gehele luchtvaartsector’’, vindt Biljoen. ‘’Want uit het onderzoek blijkt dat de gebruikte indicatoren tekortschieten bij het meten van de brede maatschappelijke impact van luchtvaart, waaronder economische en welzijnsaspecten. Dit komt doordat het type reiziger, de rol van klimaat- en milieuschade door de luchtvaart en alternatieve vervoersmiddelen niet zijn opgenomen in de netwerkkwaliteitsanalyse.’’

GroenLinks vindt het daarom van groot belang dat de brede maatschappelijke impact van luchtvaart duidelijk is en zegt zich in de herhaling grote zorgen te maken over de impact van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), en dan specifiek op mens en milieu. Het gaat Biljoen daarbij vooral om de werkelijke maatschappelijke kosten en baten, want volgens hem kost de luchthaven meer dan dat opbrengt.

Hij schrijft: ‘’30% van de vluchten vanaf Schiphol Airport levert geen netto bijdrage aan de Nederlandse maatschappij. 10% van de vluchten zijn eenvoudig vervangbaar door alternatieve vervoermiddelen.’’

GroenLinks, dat in haar hoop op het verdwijnen van de luchthaven geen voet aan de grond krijgt in Rotterdam zolang Leefbaar, VVD, Forum, De Jongere Ouderen Unie, CDA en het logisch denkend deel van D66 voet bij stuk houden, zet nu economische factoren voor een verandering. ‘’Maar gaat aan de service voorbij’’, is de reactie op rechts. ‘’Het wachten is op het voorstel om ook alle bussen uit het ov te weren, want ook die kosten meer geld dan ze opbrengen. Dat geldt trouwens voor tientallen overheidstrajecten. We kunnen ook alle grofvuilstations sluiten als we GroenLinks haar zin geven’’