Rotterdam gaat bestel- en vrachtwagens weren uit de stad

13 September 2023, 18:34 uur
Politiek
mainImage
VRPress

Rotterdam gaat op 1 januari 2025 een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s invoeren. Binnen die zone wordt namelijk circa 13% van alle voertuigkilometers afgelegd door bestel- en vrachtauto’s. Dit relatief kleine aandeel binnen het totale verkeer levert echter in verhouding een groot en meer dan evenredig effect op reductie van de uitstoot van CO2 (24%) en NOx (80%) in 2030, blijkt uit de rapportage van DCMR Milieudienst Rijnmond van augustus dit jaar.

Ook de luchtkwaliteit lokaal op drukke wegen wordt met deze maatregel flink verbeterd, laat verkeerswethouder Karremans (VVD) weten om de feeststemming bij het Rotterdamse GroenLinks en de Partij van de Dieren te vergroten. Karremans verwacht dat langs drukke wegen de verkeersbijdrage van de stikstofdioxide (NO2) met 50% zal afnemen als gevolg van deze zero-emissiezone, die de huidige milieuzone Stad Rotterdam vervangt.

De zeroemissiezone omvat grofweg het stedelijke gebied binnen de ring van Rotterdam waarin alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s zijn toegestaan. Het Rijk, Rotterdam en de brancheorganisaties hebben op basis van afschrijvingstermijnen en logische investeringsmomenten wel een overgangsregeling bepaald. Die geldt ook voor bijvoorbeeld voertuigen die die voor rolstoelen toegankelijk zijn.

Om de zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s te realiseren is samengewerkt met het platform Logistiek 010, bedrijven en kennisinstellingen (inmiddels bijna 3000 leden) in de stad. Met deze maatregel is opnieuw een stap gezet naar het verdringen van de auto ten faveure van de aanbeden fiets, die inmiddels ook binnen de lokale VVD – en zelfs bij 50PLUS - met kroonjuwelen wordt omhangen.