Het zittende stadsbestuur van Rotterdam propageert een makkelijke, snelle, comfortabele en betaalbare mobiliteit. De reclamemakers voegden er zelfs nog een veelbelovend statement aan toe: fijnmazig van A naar Z. Klinkt goed, bovendien goed bedoeld, maar er zit een wereld van verschil tussen propaganda en realiteit.
Fijnmazig? Is dat de stad op slot zetten?
Is dat wéér een brug bouwen in plaats van een tweede tunnel?
En hoe moet ik in dat perspectief aankijken tegen het vertrouwde 100 jaar oude tramsysteem dat nu de nek wordt omgedraaid?
Vraagje: mag ik even lachen?
2018. Aan de basis van het verkeersgetreiter in Rotterdam staat een verkeerswethouder van GroenLinks. Als zij zou hebben voorgesteld om vanaf Blijdorp tot aan het Zuidplein, dus van de ’s Gravendijkwal richting Pleinweg, of andersom, een ondergrondse autobaan te maken, met bovenop gras, voor mijn part met schapen, was ik haar compagnon geweest. Maar de GroenLinkse verkeerswethouder, die heel erg bekend is met de route, ving de auto’s van twee kanten op en schminkte ze af. Gevolg: de stad op slot. Het Erasmus MC, het Ikaziaziekenhuis en Rijndam niet vlot meer te bereiken.
2022. GroenLinks verdwijnt op verkeer en de VVD neemt het over. Maar er verandert niks. Helemaal niks. Ik kan wel huilen.
Waar waren trouwens die milieubewuste, klimaatvriendelijke aan GroenLinks gelieerde mensen van Extinction Rebellion die al geruime tijd op de rijksweg naar Den Haag moord en brand schreeuwen over foute subsidies, maar dan niet meedoen aan kleinere demonstraties op de Coolsingel voor uitbreiding van het Openbaar Vervoer?
Ik heb ze niet gezien. U?
Logisch niet: ze hebben geen tv. Wel een bakfiets. Of een elektrische deelscooter.
Milieubewuste politieke yuppenpartijen weten trouwens van gekkigheid niet hoe blij ze moeten zijn met die deelscooters. Vier jaar lang (2018-2022) hebben we de ex-milieuwethouder van GroenLinks met een speelgoedpistooltje op de foto gezien als er weer eens een Felyx-deelscooterfiliaaltje geopend werd. Daarna werd iedereen in de stad door die ondingen van de sokken gereden. Ouderen als eerste.
Het verkeersbeleid in Rotterdam is een ramp. Geloof me. Vooral voor ouderen, die juist een juweel van een ov verdienen. De Jongeren Ouderen Unie blijft daar voor pleiten.
Lees ook:
https://dagblad010.nl/Columns/ouderen-in-rotterdam-verdienen-het-beste-openbaar-vervoer-
https://dagblad010.nl/Columns/stop-met-die-nbaansroute-dwars-door-de-stad-