Rodenrijsestraat mist de parkeercontroleurs, vindt de VVD

23 November 2020, 19:08 uur
Politiek
mainImage
Rodenrijsestraat

Er zijn kleine levensgevaarlijke kruispunten in Rotterdam die meer aandacht verdienen dan de grote kruispunten die GroenLinks-wethouder Bokhove uitkoos om de fiets boven de auto te verheffen. Dat begint nu ook de lokale VVD in de gaten te krijgen. Na het ernstige ongeluk vorige week op de hoek van de Gerrit Jan Mulderstraat en de Mathenesserlaan – waarbij een 14-jarig meisje geschept werd door een veel te hard rijdende auto – doet daarom raadslid Van Groningen een beroep op de mobiliteitswethouder van Rotterdam om op tijd actie te ondernemen in de Rodenrijsestraat. Ook daar spookt het en ook daar dreigt gevaar.

‘’De afgelopen twee maanden is het hier al vier keer flink misgegaan. Tot tweemaal toe is de verkeerspaal aan het begin van de straat eruit gereden en zijn twee geparkeerde auto’s total loss gereden’’, schrijft Van Groningen aan Bokhove, die zelf ter plekke is gaan kijken en constateerde dat de combinatie van de straatinrichting, de snelheid en het vele vrachtverkeer ervoor zorgt dat de Rodenrijsestraat een gevaarlijke straat is geworden.

Het verkeer dat vanaf de Gordelweg de Rodenrijsestraat in rijdt wordt na ongeveer 150 meter afgeremd door een knik in de weg, een geultje en een hoger liggend fietspad. Die knik moet eruit, vindt de VVD, die twee raadsleden in de buurt heeft wonen en die dat ook zullen hebben gezien.

Ook blijkt de straat een geliefde plek om het gas open te gooien. Geen toeval dat de bewoners ook dat zat zijn. ‘’De verkeersaso’s maken er een racebaan van. Enige tijd geleden hing er een SID in de straat en sinds kort hangt er een kastje van GroenLicht'', aldus Van Groningen, die nu van beide metingen resultaten wil zien.

‘’Bewoners missen de fysieke handhaving op straat door bijvoorbeeld parkeerwachters en boa’s. Sinds de controle van de geparkeerde auto’s voornamelijk plaatsvindt door middel van scanauto’s is het persoonlijke contact en toezicht op straat verdwenen’’, meldt Van Groningen, die graag zou zien dat in specifieke buurten waar veel verkeersoverlast wordt gerapporteerd weer overgestapt werd naar het systeem van parkeercontroleurs.