Filehoofstad van Nederland, die schande kan er nog wel bij

8 January 2025, 15:44 uur
Columns
mainImage

Rotterdam is filehoofdstad van Nederland. Die titel moet ik even wegslikken, want we zijn ook al de armste stad van het land, we hebben de meeste verkeersaso’s en we zijn zo’n beetje wereldkampioen huizen slopen. Nog één bezuinigingsronde en we winnen ook de stadsprijs voor de slechtste zorg. Het kan niet op. Ik wens u een gelukkig nieuwjaar.

Automobilisten staan gemiddeld 63 uur per jaar in de file in Rotterdam. Toe maar.  Ze halen in het hartje van de stad een topsnelheid van 24 kilometer per uur. Wereldwijd zijn we 26e in de ranking. Het oponthoud kost de automobilist ongeveer 702 euro per jaar. Het AD heeft het ons allemaal voorgerekend. Veel heil en zegen voor 2025.

Er stond in de opsomming niet bij waar het nu het meest spookt, maar dat weet zelfs een kind op een stepje. Westzeedijk, Kruiskade, Mauritsweg, Westersingel, ’s Gravendijkwal en Pleinweg zijn op primetime onbegaanbaar.

Fijn al die files. Goed voor de luchtkwaliteit en het klimaat. Helpt enorm mee aan de verbetering van de economie. Ook echt een opkikker voor onze gezondheid en leefbaarheid.

En het allerleukste: bij de Pleinweg en ’s Gravendijkwal hebben we die files zelf gecreëerd, helemaal zelf. Daar is geen automobilist aan te pas gekomen. Het is, schreef ooit seniorjournalist Jan D. Swart, 100% made by cycling politician. Hij kon de werkplek van GroenLinks met zijn neus aanwijzen.

Nog erger: niemand, helemaal niemand, die de moed heeft gehad om die blunder te herstellen. Leefbaar schreeuwde moord en brand toen de noord-zuid-route in capaciteit werd gehalveerd, maar toen ze het zelf voor het zeggen kreeg hield ook dié partij z’n kaken stevig op elkaar. Geen wonder dus dat we nu dik in de prijzen vallen.

Het is dus overduidelijk. Als een college beleid doorvoert waarbij het aantal doorgangswegen gehalveerd wordt – dus als we van tweebaans- naar éénbaanswegen gaan - en je denkt als bestuur dat je met éénrichtingsverkeer alle neuzen dezelfde kant op krijgt bewijzen de cijfers wel keihard het tegendeel. Niet dat de gewone Rotterdammer dat niet allang wist, want die staat tenslotte massaal in al die files.

En men kan bezwaarlijk zeggen dat er niet voor is gewaarschuwd. Vijf jaar lang. Zie hieronder de hardleersheid in een notendop:

 

https://dagblad010.nl/Columns/buslijn-44-als-alibi-voor-de-s-gravendijkwal-zeperd-

https://dagblad010.nl/politiek/groenlinks-rotterdam-boos-over-de-files-die-zij-zelf-veroorzaakte

https://dagblad010.nl/Politiek/automobilisten-langzamerhand-lak-aan-bokhove-experiment-

https://dagblad010.nl/politiek/ex-wethouder-adriaan-visser-bokhove-stop-met-dit-experiment

https://dagblad010.nl/Politiek/vvd-geeft-wethouder-bokhove-laatste-kans

https://dagblad010.nl/politiek/nog-een-keer-dan-kom-eens-autos-tellen-wethouder

https://dagblad010.nl/politiek/en-baan-beleid-pleinweg-kost-bewoners-veel-geld

https://dagblad010.nl/politiek/wethouder-bokhove-gaat-door-met-maastunnel-files-

https://dev-website.digitaaldagblad.nl/Rotterdam%20&%20Regio/zelfs-bij-een-verkeersrampje-houdt-s-gravendijkwal-1-baan

https://dagblad010.nl/rotterdam%20%26%20regio/coalitie-houdt-pleinweg-en-s-gravendijkwal-in-de-files
 
https://dagblad010.nl/Politiek/stadsbestuur-geeft-eindelijk-toe-capaciteit-wegennet-afgenomen

https://barendrechtsdagblad.nl/rotterdam%20&%20regio/vrije-baan-maastunnelcorridor-toch-voor-elektrische-autos